Je možné odstranit strach z chyb cvičením?

09.07.2023
"Bojíš se, že ti dnes nepodaří zahrát skladbu bez chyby? Vnímáš, že tě druzí hodnotní a necítíš se v tom dobře? Budeš mít někdy jistotu že neselžeš?"

Zažíváte něco podobné u sebe nebo svých žáků?

Snažíte se jim pomoct, protože se strachu nedokážou zbavit i při nacvičené skladbě.

Chcete se o tomto dozvědět více?

Rád bych se s vámi podělil o metody jak pracuji s žáky a jejich strachem z chyb. Není to nic tak komplikovaného. I vy se můžete naučit jak pomoct svým žákům nebo i sobě.

Veřejné vystupování by mělo být jedním z nejkrásnějších zážitků každého hudebníka. Vyvrcholením několika měsíčního snažení. Bohužel dnes se velké množství žáků vystoupení bojí a sami od sebe by jej dobrovolně neabsolvovali. Častokrát se vystoupení nesprávně používá jako motivace k cvičení. To pak probouzí strach ze selhání a přiměje žáky k větší aktivitě. Na druhé straně zároveň brání mít z vystoupení radost

Pokud se vy nebo vaši žáci nebojíte chyb, tak mi napište jak se vám to podařilo, budu za váš příběh vděčný.

Základní otázka ode mně zní:

Je možné odstranit strach z chyb cvičením?

Odpověď je, ano i ne…podle toho, co se cvičí.

Logickyto vypadá tak, že pokud budu dostatečně cvičit, tak všechny chyby odstraníme a s tím i strach z nich. Nebude se čeho bát. A tak cvičíme a cvičíme. Na koncertě zjistíme, že místo, abychom si užili vystoupení, jsme se opět báli selhání.

Strach z chyb nemá s naší technikou prstů nic společného, to je psychická záležitost. Strach z chyb můžu mít, i když mám naučenou skladbu na 100% a zahraji ji na 99%. Je důležité si uvědomit, že strach z chyb je především strachem ze selhání. Zaměření se na technickou dovednost nemá na strach ze selhání vliv. Může ho zmírnit, ale jen v malé míře.

Myslíme si, že když skladbu nacvičíme bez chyb nebudeme z nich mít strach, protože jsme je přeci odstranili. To co jsme odstranili jsou chyby, ale ne strach z nich. 

Je důležité to od sebe začít odlišovat.

Umět zahrát skladbu je technická a interpretační dovednost, kterou se opakováním učíme. Nemít strach z chyb je zase mentální dovednost/odolnost, kterou je třeba také opakováním učit.
Ale opakováním čeho? Jak máme skladbu cvičit? Kdy ji máme cvičit? Kde ji máme cvičit?

Možná vás tahle tématika zajímá stejně jako mě. Chcete-li se dozvědět více, připravuji na tyto témata webinář/workshop. Přihlaste se nezávazně na čekací list a budu vás o termínech a dalších podrobnostech informovat.

Může to být inspirace jak pro vás, tak i pro vaše žáky. Nezaručuji vám, že hned po týdnu se strach neukáže, bohužel čarovná hůlka ani zaklínadlo neexistuje. Existuje ale cesta a způsoby hraní, které vás krok za krokem budou měnit a rozvíjet vaše mentální dovednosti. To je to, co vám chci ukazovat.