Hudební hry v praxi

Když jsem začínal s učením bylo tvoření Hudebních her jenom mým koníčkem. Dnes, po 14 letech se stalo mým povoláním, které mě pořád baví a naplňuje. Za toto období jsem si nejenom prošel svým osobním rozvojem, ale také získal mnohem větší zkušenosti v učení, napsal množství edukativní literatury, uskutečnil desítky přednášek a školení, a vytvořil také mobilní aplikaci Noutee.

Rád se s vámi podělím o mé zkušenosti, ale také o radost z učení a hraní. Netvrdím, že toto je jediný a správný způsob přístupu k učení, ale mně funguje a pro vás může být inspirací, stejně jako pro stovky dalších pedagogů. 

Dopřejme si jednou za čas nové podněty, aby nás učení mohlo pořád bavit.


Akreditovaný seberozvojový tréning Hudební hry v praxi pro učitele ZUŠ 

Úspěšný projekt online seminářů vám přinášíme v podobě pravidelných setkání 

Sérií přednášek bych vám rád přiblížil Hudební hry a jejich použití v praxi. Pomohl vám se jiným způsobem podívat na problematiku rozvoje hudebníka (vašeho žáka), ale také vás jako učitele. Odnesete si nejen praktické návody v podobě her a aktivit, které můžete můžete na svých hodinách zkoušet, ale také odbornou literaturu, navazující videa a online podporu...

    Využijte možnost hrazení školení ze Šablon.

    Vyberte si způsob absolvování školení, který vám vyhovuje


    Jak funguje opakované školení zdarma? 

    Pokud jste absolvovali například 1. školeni ve vaší ZUŠ a máte potřebu se ještě hlouběji ponořit do problematiky, nebo jste něčemu neporozuměli, máte možnost se zúčastnit stejného školení na jiné ZUŠ. Napíšete nám a my vám dáme termín nejbližšího školení ve vašem okolí. To stejné platí i pro online školení a víkendové setkání. Kontakt: veronika@hudebnihry.cz


    Speciální nabídka

    Úvodní 2 hodinové školení pro vaši ZUŠ zdarma. Informujte se o dostupnosti pro vaši školu. Počet těchto úvodních školení je omezen. Kontakt: veronika@hudebnihry.cz

    Některé z referencí od účastníků kurzu

    Mě nejvíce inspiroval Váš seminář práce s chybou. Bylo to pro mě velkým přínosem a protože pracuji i jako speciální pedagog, tuto metodu jsem začala aplikovat i ve svých kurzech, které se zabývají zlepšením čtení, psaní apod. S úspěchem. Moc děkuji ještě jednou a budu se těšit na další semináře. 

    Edita Hrdinová Keprtová

    Pozorně jsem sledovala všechny vaše přednášky a chtěla bych vám za ně moc poděkovat. Váš přístup mě přinutil přemýšlet o výuce hudby a žácích zcela jinak. Spousta věcí mne i překvapila, ale snažila jsem se vaše metody hned vyzkoušet a uplatnit v praxi. V době soutěží a znovu spuštěných koncertů se nám to všechno obrovsky hodilo - práce s chybou, práce s trémou, přiznání si toho, že žádný muzikant nehraje bez chyb....

    D.M.

    Za mě jednoznačně super a pokud jde o "školení" v pedagogické oblasti, tak zdaleka nejlepší ze všech, kterých jsem se kdy zúčastnil. Konečně se k pedagogice umí někdo postavit trochu jinak, než do nás nalévali učitelé pedagogiky ve školách, a zároveň umí vše chápat v širších souvislostech a odbourávat vyjeté koleje a schematismy, do kterých po čase většina pedagogů v praxi zapadne.

    Skvělá práce!

    L.H.

    Témata, se kterými se potkáte na školeních


    1.    Jak jednoduše odstraňovat chyby a zlozvyky - vědomá práce s chybou (držení nástroje a chyby v hraní).

    Učení hry na nástroj je založené na neustálém vylepšování (opravování chyb). Pravá ruka je nízko, prsty nejsou uvolněné, nota fis je vysoko, rytmus není přesně... Někdy se jedná o náhodné chyby, ale často jsou to již žákovi zlozvyky. Jak učit tak, abychom nemuseli neustále žáka na tyto chyby upozorňovat?

    • Předvedeme jsi, jak s chybami a zlozvyky pracovat, a jak je efektivně eliminovat pomocí hudebních her.
    • Ukážeme si, kde všude se dá použít vědomá práce s chybou.
    • Naučím vás jak jednoduše tento nástroj zařadit do každé své hodiny.

    2.    Efektivní komunikace s žáky a jak se jí naučit - opravovat chyby, chválit a motivovat.

    Mluvíme na žáka způsobem, který jej skutečně podporuje? Dokážeme používat efektivní způsoby komunikace, nebo jenom opakujeme komunikační vzorce z minulosti?

    Verbální komunikace je naším základním nástrojem: opravujeme chyby, potvrzujeme správnost hraní, chválíme, zadáváme úkoly, motivujeme atd.... Pokud při vyučovaní používáme způsoby komunikace, které představují pro žáka psychické ohrožení, žák se začíná v první řadě soustředit na vlastní obranu a eliminování těchto pocitů. Přitom vnímání sdělení je odsunuto až na druhou kolej.

    • Ukážeme si prvky respektující komunikace, kde chválení a kritizování není tou správnou cestou.
    • Seznámím vás s vnitřní a vnější motivací.
    • Na praktických příkladech si ukážeme jak efektivně komunikovat na hodině.

    3.   Co dělat, když má žák problém s veřejným vystupováním?

    Strach z veřejného vystupování je velmi častým jevem. Tréma často kazí hudebníkům jejich výkon a tak je úplně přirozené, že na vystupování se moc nehrnou. Řešit strach těsně před vystoupením je častokrát pozdě, proto se budeme bavit hlavně o prevenci, protože ta je důležitá.

    • Ukážeme si, jak vám Hudební hry mohou pomoci s žáky, kteří mají trému a strach z vystupování.
    • Seznámím vás s možnostmi jak tvořit vystoupení pro žáky, aby necítili strach z chyb a ze selhání.
    • Představím vám balíček první pomoci proti trémě.

    4.    Jak pracovat s žákem, který necvičí - problematický žák.

    Všichni známe typ žáka, který sice chodí na hodinu, ale cvičí minimálně nebo vůbec. Víme, že bez cvičení není jeho rozvoj možný, a tak jej různými způsoby motivujeme (vystoupení, domácí úkoly, známky, hezké skladby...) To však funguje jen krátkodobě nebo vůbec. Co dělat s takovýmto žákem? Snažit se dál, nebo ho přestat učit?

    • Ukážeme si, jak vám mohou pomoci Hudební hry.
    • Jak tvořit hodinu a učit problematického žáka.
    • Práce s efektivní vnitřní motivací.
    • Domácí úkoly, co s nimi?

    5.   Jak znovu objevit radost z učení?

    To, že nás učení baví, se bere jako samozřejmé (vždyť jsi učitel a pracuješ s dětmi, to je krásné!). Ale je to vždy tak? Jsou období, kdy nás učení nebaví a potřebujeme změnu a inspiraci. Ukážeme jsi co dělat, aby učení obohacovalo nejenom žáka, ale také nás - učitele. Jak ideálně by měla vypadat hodina, aby vás bavila?
    • Seznámím vás s praktickým nástrojem, který vám pomůže se zorientovat ve vaší roli hudebníka/učitele. Ujasní vám vaše schopnosti a pomůže se v nich ukotvit.
    • Objevíte, že Hudební hry nejsou jen pro žáky, ale rozvíjí také nás učitele.

    6.   Jak udělat cvičení na hudební nástroj pro žáky atraktivnějším

    V dnešní době je čím dál běžnější výuka, ve které se prolíná tradiční přístup výuky s novými technologiemi. Proto tvoříme aplikaci Noutee, která žákům pomáhá překonávat nejenom jejich momentální nezájem o cvičení, ale také podporuje jejich dlouhodobý kontakt s nástrojem. Učiteli nabízí snadnou práci s notami, zadávání domácích úkolů...

    • Řekneme si praktické návody, jak aplikaci na hodině používat.
    • Práce s novou knihovnou a zadávání úkolů na doma.