Můj blog

Strach z veřejného vystupování neboli tréma je oblast, které se ve svém životě hodně věnuji (v osobním životě, na školeních, vystoupeních). Rád bych se s vámi podělil o svůj pohled na to jak tréma vzniká, a jak ji využít k osobnímu růstu a k transformaci. Ukáži vám jak s trémou pracuji, co mi funguje a jak jednoduše oslabit její negativní dopady. Také jednoduché návody které můžete zkoušet ze svými žáky.


Cítíte se někdy bezmocní, když nedokážete svému žákovi pomoct s trémou?

Vidíte, jak na koncertě dělá chyby, které na hodině neudělal, a jak zapomíná na vaše rady?

Chcete, aby si více užíval vystoupení, místo aby se bál?

Přidejte se k našemu školení o trémě a naučte se, jak svým žákům skutečně pomoci.

Zdá se vám absurdní, že trému popisuji jako dovednost? Máme za to, že dovednosti by nám měly sloužit k něčemu pozitivnímu, k něčemu, co jsme chtěli záměrně rozvíjet. Ale co když i naše "zlozvyky" nebo věci, které se snažíme potlačit, mohou být také vnímány jako dovednosti? Jsou to věci, které umíme a používáme ve svém životě, i když nám nemusí být ...

Jako hudebníci a učitelé často věříme, že mezi nacvičením skladby a strachem z chyb existuje přímá souvislost. Myslíme si, že čím lépe je skladba připravená, tím méně strachu z selhání cítíme. To je ale omyl. Technické nacvičení skladby znamená naučit tělo fyzicky zahrát to, co je v notách. Pokud se nám to podaří, nemusí to však mít nic společného...

Často diskutujeme s učiteli o tréme a způsobech, jak s ní pracovat. Když se jich zeptám, jak připravují své žáky na vystoupení, odpověď se točí kolem důkladného nacvičení skladeb. Věří, že pokud bude skladba na 100% nacvičená, nebude se čeho bát (chyb). Jenomže to tak není. My je neučíme vystupovat, ale jenom hrát na vystoupení. Umění...